Mnohí túto básničku poznáme a recitujeme ju hneď, ako počujeme jej prvé slová. Málokedy sa však zamýšľame nad tým, či nám jej text, okrem rýmu, dáva aj nejaké posolstvo.
Viete čo nám ten veršík hovorí? Mne totiž rodičia hovorili, že ak nebudem chodiť do školy, tak nebudem vedieť čítať.
S odstupom času a so skúsenosťami, ktoré som získala pri učení detí s rôznymi problémami pri učení, dnes viem, že sa v tomto veršíku skrýva veľmi hlboká a dôležitá myšlienka nielen pre učenie sa, ale aj pre život ako taký.
Keď dieťa nechodí pravidelne do školy, nerozumie preberanej látke celostne tak, ako je postupne za sebou preberaná. Či už kvôli chorobe alebo inému dôvodu, jeho nadobudnuté znalosti sú plné medzier.
Vedomosti, tak ako sa ich deti postupne učia, by mali v mysli vytvárať ucelený obraz. Deti by mali látke porozumieť úplne-celostne.
Keby sme si namiesto vzdelávania predstavili stavbu domu, tak bez zaváhania povieme, že nie je prípustné, aby tam chýbali dvere do kúpeľne. V tom prípade by to už nebol dom, ktorý prejde kolaudačným rozhodnutím- nedostal by potvrdenie, že tam môžu ľudia žiť.
V prípade vzdelávania, tie chýbajúce „dvere“ si veľakrát nikto nevšimne alebo tomu nie je venovaná pozornosť v nádeji, že sa to nejako vyrieši.
Výsledkom toho sú deti, ktoré nevidia súvislosti a nadväznosti jednej časti predmetu na ďalší.
Aby však uspeli pri skúšaní, mnohé sa učia naspamäť.
Keď chýbali napríklad pri preberaní látky „hlásky“, vezie sa to s nimi počas celej ZŠ a možno aj dlhšie. V učive akoby skočili z prvého stupienka rovno na tretí a preto to nevedia poprepájať s informáciami ako spolu-hlásky, samo-hlásky, obojaké spoluhlásky, neskôr vybrané slová, …
A my, rodičia, nerozumieme tomu čo sa s tým naším, inak šikovným dieťaťom, deje. Niekedy sa javí ako celkom dopletené, neschopné sa v látke nájsť a porozumieť, o čo v zadaní písomky či úlohy ide.
Aká postava sa skrýva za zvieratkom líška? Aké sú jej vlastnosti či charakter, ktorý predstavuje?
Kto bude „čítať“ vášmu dieťaťu, keď si samo nebude schopné získať či vyhodnotiť informácie?
Preto svojmu dieťaťu pomôžte vyplniť medzery. Ak to neviete, alebo nemáte na to čas, vyhľadajte pomoc.
Je to dôležité z hľadiska jeho naučenia sa a jeho porozumenia nielen predmetu, ale životu ako takému.
Katarína Gondová (riaditeľka)
Kapitulská 12, IV.posch.974 01 Banská Bystrica
0918 602 000
Mgr. Kvetoslava Žitná (riaditeľka)
Fraňa Mojtu 18 (budova Mediahaus, prízemie), 949 01 Nitra
0905 222 644
Andrea Venényová (riaditeľka)
Krajinská cesta 3 (budova Stavomontu), 921 01 Piešťany
0903 746 612
Lucia Karovičová (riaditeľka)
Šafárikova 183/47, Senec 90301
0908 738 644
Bc. Lenka Gawronová (lektorka)
Hasičská č.2 (Meštiansky dom), Trenčín
0911 777 037
Mgr. Monika Závodná (riaditeľka)
Hlavná 6/11 , 917 01 Trnava
0905 763 422
Lenka Balážová (riaditeľka)
V.P. Tótha 17, 960 01, Zvolen, II. poschodie
0918 606 000