Možno práve v tomto období uvítate niekoľko rád, ako zlepšiť prospech a výsledky v učení.
Hoci si nimi nenahradíte celú znalosť spôsobu učenia sa, môžete si v krátkom čase pomôcť a dosiahnuť aspoň čiastočné zlepšenie.
Rada prvá: V predmete, v ktorom študent dosahuje horšie výsledky zaručene existujú slová a symboly, ktoré nepochopil. Hoci to znie jednoducho ba až banálne, tento fakt, že študent nechápe význam niektorých slov alebo symbolov, mu nedovoľuje pokračovať, a potom ďalšie a ďalšie učivo sa stáva pre neho nezrozumiteľné.
Uvediem príklad:
Predstavte si, že vaše dieťa nedokáže počítať rovnice. Myslíte si, že nedávalo v škole pozor alebo že je lenivé, ale ak preskúmate čomu nerozumie, akému symbolu, akému slovu, nakoniec vám napríklad ukáže prstom, že nechápe čo je to 5y. Nepostrehlo totiž v škole, že medzi symbolom „y“ a číslom „5“ sa neumiestňuje v zápise výpočtu bodka- symbol násobenia. Teda bodka sa tam nepíše a jemu to celé nedáva zmysel.
My dospelí totiž niekedy prehliadneme, že aj tá najjednoduchšia vec je pri učení školákana začiatku NOVÁ, on sa ju ešte len učí.
Rada druhá: Vytvorte zoznam kľúčových slov daného predmetu a podľa Slovníka slovenského jazyka ich so študentom objasnite, vysvetlite. Mám na mysli zoznam takých slov, ktoré v danom predmete musí študent ovládať, lebo bez nich ťažko môže chápať predmet samotný.
Ako príklad uvediem matematiku.
Kľúčovými slovami by boli napríklad slová: matematika, množstvo, číslo, číslica, rovná sa, plus, mínus, priemer, obvod, obsah, rovnobežník atď.
V slovníku nájdete síce ich vysvetlenia, ale niektoré z nich niekedy budú obsahovať ďalšie slová, ktoré budete musieť tiež vysvetliť.
Napríklad Matematika je veda o priestorových a kvantitatívnych vzťahoch reálneho sveta.
Na prvý pohľad môžete vidieť, že táto definícia je plná slov, ktoré dieťa nepozná. Ak dáte dieťaťu spomenutý slovník, predmet dieťaťu ešte viac znechutíme, lebo nebude skoro ničomu rozumieť. Preto si definíciu najprv sami objasnite a vlastnými slovami a pomocou obrázkov ich vysvetlite dieťaťu vy. Pokiaľ mu ich správne vysvetlíte, matematika sa pre neho môže stať zábavná.
Ukážeme si to na príklade slova veda.
Veda- vo vede nie je nič čo niekto tvrdí, len na základe toho, že si to myslí. Všetko čo sa v danej vede učíme sa dá vidieť, pozorovať, merať, preto je to veda ! Ak sa tomu slovu prizriete bližšie, tak v ňom uvidíte slovo vedieť.
Potom keď slovo jednoducho vysvetlíte, tak si to ešte pre istotu overte. Nechajte dieťa robiť vety s týmto slovom.
Takto postupne môžete objasniť všetky kľúčové slová predmetu, v ktorom má vaša ratolesť problémy. V chémii, fyzike, geografii…
Uvidíte zázraky v učení.
Ale hlavne sa potom veľmi rýchlo spriatelí s danými predmetmi v škole.
Ak deti veciam rozumejú, budú pre ne ľahké.
A možno ste si všimli, že deti radi robia veci, ktoré sú pre ne ľahké.
Katarína Gondová (riaditeľka)
Kapitulská 12, IV.posch.974 01 Banská Bystrica
0918 602 000
Mgr. Kvetoslava Žitná (riaditeľka)
Fraňa Mojtu 18 (budova Mediahaus, prízemie), 949 01 Nitra
0905 222 644
Andrea Venényová (riaditeľka)
Krajinská cesta 3 (budova Stavomontu), 921 01 Piešťany
0903 746 612
Lucia Karovičová (riaditeľka)
Šafárikova 183/47, Senec 90301
0908 738 644
Bc. Lenka Gawronová (lektorka)
Hasičská č.2 (Meštiansky dom), Trenčín
0911 777 037
Mgr. Monika Závodná (riaditeľka)
Hlavná 6/11 , 917 01 Trnava
0905 763 422
Lenka Balážová (riaditeľka)
V.P. Tótha 17, 960 01, Zvolen, II. poschodie
0918 606 000