Nechcem ho trestať, ale čo teda s týmto problémom?
Toto je príbeh jednej mamičky, ktorá hľadala pre seba a jej dieťa riešenie.
“Môj syn Maťko chodí do tretieho ročníka. Bojujeme s prípravou na vyučovanie. Najskôr s tým, aby vôbec bol ochotný ísť pracovať a potom s tým, že sa mu veľmi ťažko učí. Presedíme veľakrát i 2 hodiny nad učebnou látkou, ktorú si samozrejme naštudujeme najskôr my rodičia a potom sa snažíme pomôcť synovi ju zvládnuť. Niekedy to zvládne, inokedy zase nie. A niekedy to zase nezvládneme my…
Bolo obdobie, kedy som do školy chodila nesmierne často a počúvala, aký je Maťko zlý, ako neposlúcha, vykrikuje cez hodiny, smeje sa, robí na ňu úškľabky. Bolí to ak Vám toto povedia, a viac v prípade ak viete, že ten malý nezbedník iba chce povedať svojim správaním jednoduchú vetu “Som tu, prosím Vás, všimnite si a pohlaďte aj mňa.” mamina A.Ď.”
Keď sa v škole začnú objavovať zlé známky a rodičia zistia, že dieťa sa nevie učiť, snažia sa nájsť čo je za tým. Overujú si či ich dieťa nie je náhodou dyslektik. Takisto zvažujú či to označenie dyslektik nie je len zásterka toho, že sa v škole deťom menej venujú kvôli vysokému počtu detí v triede a nadmerne prehustenej látke alebo doma kvôli zaneprázdnenosti rodičov. Veľakrát im nedáva zmysel, že ich dieťa bolo pred školou chápavé, tvorivé a chcelo sa vzdelávať a po krátkom čase v škole sa to obrátilo.
Skúsme sa teda najprv pozrieť či príčina týchto problémov nie náhodou niekde inde ako v deťoch. Napríklad v spôsobe učenia. Čoraz častejšie sa už aj v médiách prezentuje názor, že deti sú v škole smerované ku kvantite a učeniu sa naspamäť, namiesto ku kvalite zameranej na použitie v živote. Snažíme sa „ísť s dobou“. Otázka je, čo je však lepšie, množstvo informácii bez znalosti použitia, alebo menej informácii s dôkladným precvičením a tak, aby to deti mali pochopené a dokázali to použiť?
Tak isto je dôležité sa pozrieť na to, či deti vedia, ako sa správne učiť. Ak sa stále dookola učia to isté, lebo to zabúdajú, tak určite nie.
Keď deti nastúpia do školy, túžia po vzdelaní. Postupne začnú narážať na množstvo slov a symbolov, ktorým nerozumejú.
Základy učiva im do seba nezapadnú a látka začne byť komplikovaná a nezrozumiteľná. Žiaci strácajú schopnosť sa sústrediť a začínajú študovať povrchne. V škole vyrušujú, dokonca sa venujú inej činnosti – väčšinou deštruktívnej.
Aby sme mohli niečo použiť (na písomke, v odpovedi, v živote), musíme tomu najprv naozajporozumieť.
V detstve sme sa prirodzene pýtali na všetko čomu sme nerozumeli. V škole to už nerobíme.
Ak nerozumieme napríklad len zadaniu úlohy, neurobíme to čo je potrebné, dostaneme zlú známku,…a vyzerá to, že sme hlúpi. Nie sme hlúpi a ani naše deti nie sú hlúpe.
Je potrebné urobiť jednoduchú vec. Potrebujete rozumieť všetkému čo sa učíte.
Katarína Gondová (riaditeľka)
Kapitulská 12, IV.posch.974 01 Banská Bystrica
0918 602 000
Mgr. Kvetoslava Žitná (riaditeľka)
Fraňa Mojtu 18 (budova Mediahaus, prízemie), 949 01 Nitra
0905 222 644
Andrea Venényová (riaditeľka)
Krajinská cesta 3 (budova Stavomontu), 921 01 Piešťany
0903 746 612
Lucia Karovičová (riaditeľka)
Šafárikova 183/47, Senec 90301
0908 738 644
Bc. Lenka Gawronová (lektorka)
Hasičská č.2 (Meštiansky dom), Trenčín
0911 777 037
Mgr. Monika Závodná (riaditeľka)
Hlavná 6/11 , 917 01 Trnava
0905 763 422
Lenka Balážová (riaditeľka)
V.P. Tótha 17, 960 01, Zvolen, II. poschodie
0918 606 000